Saturday, February 28, 2009

DI BAWAH POHON RENDANG

Di bawah pohon rendang ini, dua pasangan berusia, menunggu dengan setia
Yang ditunggu, pasti kan menjelma tapi bagaimanakah adanya
Mungkinkah dengan senyuman mesra atau raut wajah yaang tidak ceria
Menunggu tika dan saatnya, sepinggan rojak dimakannya
Kesian anak2 di sebelah sana, melambai2 memanggil mamaknya
Nak keluar tak berupaya, cendul dipesan ditepi pagar juga
Bukan 1 atau 2, penuh jari mamak mengusungnya
Tepat jam 2 pagar dibuka, maka sampailah kami ke terataknya
Disambut kain rentang SELAMAT DATANG KE ASPURA
Langkah kaki terus ke DORM 2, B2/Katil 8 itulah tempatnya
Hendak selesa, HAKIM jagalah dengan sempurna

Mamapun pun pernah menghuni asrama
Disiplin diri paling utama, pilihlah rakan yang baik budi bicara
Ringan tulang, pemurah bertempat itu yang terbaiknya
Baru ramai menyenangi kita

Thursday, February 26, 2009

NON MUSLIM DIHATIKU

Kawanku ini bernama PRAMOT A/P DIN CHENG. Aku memanggilnya MOT. Berketurunan Siam. Merupakan anak bungsu dari 3 orang adik beradik. Aku hanya ingat nama kakaknya iaitu CHAMPA. Bapanya seorang pemain bangsawan Menora dan ibunya surirumah. Walaupun berketurunan Siam, keluarga mereka menyambut 2 perayaan iaitu Wesak dan Tahun Baru Cina. Aku tidak pernah lepas meraikan perayaan2 itu bersama mereka dan hingga hari ini seperti masih terasa sedapnya kuih kapit dan kuih bakul yang mak dia buat.

Kami rapat sejak di SRKTP. Boleh dikatakan tiap2 hari kami berjalan kaki bersama ke sekolah menggunakan jalan pintas. MOT, kau ingat dak camna takutnya kita tiap kali melintasi rumah Mak Yan gila. Ada masanya, lintang pukang kita lari bila dengar atau nampak kelibat Mak Yan.

Bila masuk SMTP, kami sama2 beremba basikal ke sekolah. Keluargaku memang sayang pada MOT. Pada tahun 1984, kami sekeluarga bawa MOT bercuti ke Langkawi. Gambar di atas adalah photo yg diambil di Langkawi Country Resort. Yang berdiri dikiriku adalah NIZAR dan yang tersengih di depan adalah Bro Dj Epoi.

MOT kini mencurahkan baktinya mendidik anak2 bangsa di sebuah sekolah di Pulau Pinang. Sesekali kami berdua berjumpa dan detik yang paling indah muncul ketika kedua keluarga masing2 dipertemukan buat pertama kalinya. Hubby kau memang sporting MOT. Dah ada 3 anak dara, bila nak tambah anak teruna? Usia kita dah menginjak tua..... Saya dah surrender.....

Jejaka handsome ini SZE TOO YU SHEN namanya, tua setahun dariku. Aku mengenalinya sejak tahu erti berkawan dan kenal kawan, seingat aku sejak umur 5 tahun sebab kami sering bermain guli dan masak2 bersama. Sementelah rumahnya betul2 di tepi kuarters BOMBA.

Adik-beradiknya sama seperti MOT. Ibunya surirumah dan merupakan pengajar kelas menjahit profesional di Baling pada zaman itu. Kalau tidak kerana tunjuk ajar `maknya', mana bisa mamaku juga jadi tukang jahit yang mahir. Bapanya seorang pemandu bas Baling ke Kulim. Aku masih ingat pada datuknya yang selalu manjakan kami dengan membeli gula2 dan berjenaka dengannya di stor belakang rumah mereka. Tiap kali birthday, tak kira birthday siapa, salah seorang dari kami mesti di tepi masing2 untuk sama2 meniup lilin.

YU SHEN satu sekolah denganku waktu di SMTP, berdisiplin dan sentiasa berpakaian kemas. Merupakan pelajar pintar, selalu dilantik sebagai Ketua Darjah, seorang pengawas sekolah dan ditahun akhir persekolah kami dia dilantik sebagai Ketua Pengawas. Kami selalu belajar bersama dan dia merupakan pakar rujuk aku dalam sabjek Matematik & Matematik Tambahan.

Jejaka handsome ni masih single tau. Seperti MOT juga, memilih bidang perguruan sebagai karier dan kini mengajar di Pengkalan Hulu, Perak.


CHARLES ASSERWATHAM s/o RAJOO, seorang kawan pintar yang sentiasa dihatiku hingga hari ini. Berbanding YU SHEN, dalam pergaulan harian, CHARLES sentiasa peka dan pandai mengambil hatiku. Lagipun kami bersama sejak sekolah rendah. Nampak saja serius orangnya, hakikatnya kami sentiasa gembira, sering ketawa tiap kali bersama. Kalau MOT ke sekolah dahulu, aku sentiasa tunggu CHARLES untuk berbasikal berdua. Pagi petang berbasikal bersama, penguasaan Bahasa Inggeris ku meningkat sebab CHARLES selalu mengajakku berbual dalam Bahasa Inggeris.

CHARLES selalu kalau dia nampak ada yang tak kena, komen dan tegurku direct, selamba dia je. Kutuk berdepan, tapi itu semua tak pernah merenggangkan persabatan kami. Kalau bab belajar, dia tak pernah lokek. Satu ketika, aku terasa miss sangat dgn CHARLES especially sejak dia mula naik motor ke sekolah, aku hilang kawan pacaran basikal. Bila CHARLES banyak beri perhatian pada WAN SRI BANI, aku lagi terasa .... umpama KUPENDAM SEBUAH DUKA. Ha ha ha

Bapa CHARLES bekerja di JKR, sekeluarga India Kristian. Salah seorang abangnya adalah paderi. Aku pernah tuisyen Bahasa Inggeris dengan kakaknya, MARY. Paling tak lupa, aku belajar buat maruku dengan `kak MARY', resepinya ku simpan hingga hari ini.

Tiap kali majlis harijadiku, CHARLES tak pernah datang dengan tangan kosong. Sebelum kami masing2 bawa haluan sambung belajar, last sekali CHARLES hadiahkan aku anak patung warna biru yang boleh digantung. Sweet sangat.... aku simpan hingga lahir anakku yang pertama yang akhirnya rosak dimain HAKIM. Maaf CHARLES, walaupun kenangan itu hilang dari pandangan, yang penting dihatiku tak pernah padam.

CHARLES kini bertugas di makmal Hospital Seberang Jaya. Dah punya 2 anak, 1 lelaki 1 perempuan. Keluarga kami dipertemukan semula pada hari pertama Aidilfitri 2007. Terima kasih kepada isterimu MARY kerana beri kita kesempatan untuk kembali ketawa mesra berdua seperti dulu pada malam itu.

MELAYU, SIAM, CINA DAN INDIA
KAMI ANAK MALAYSIA
TIDAK MEMILIH BANGSA DAN RUPA
KEMURNIAN PERSAHABATAN DIJAGA
DARI KECIL HINGGA DEWASA ......

HANGER JOYAH SPOT

Bukan bermaksud nak tayang koleksi tudung2 peribadi ku. Sebenarnya nak mempromosikan biz HANGER JOYAH SPOT ni.


Spesifikasi:-
  1. Diperbuat dari besi tahan karat;
  2. 1 unit mempunyai 17 lubang.
  3. Setiap 1 unit dibekalkan sekali 30 unit hanger kecil (plastik)
  4. Saiz hanger boleh dimuatkan di dalam almari baju

Kelebihan:-

  1. 1 unit hanger dapat menggantung 30 helai tudung
  2. Setiap helai tudung kemas di simpan di setiap hanger kecil. Tak ada masalah tudung yang diambil tertarik sekali dan merosakkan lipatan tudung2 yang lain.
  3. Tak payah dok nak selak2 cari dalam lipatan, tudung yang nak dipakai terpampang nampak digantungan
  4. Nampak kemas tersusun samada di dalam ataupun di luar almari

Harga:-

  1. RM30/unit (member opis boleh bayar 2x)
  2. Mahukan ekstra hanger kecil - RM5/10 unit

p/s baru perasan banyaknya koleksi tudung gua but still yang 4 pun belum cukup untuk menampung semuanya. Simpan.... boleh share dgn AMNI bila dia besar nanti.

Wednesday, February 25, 2009

STAYIN' ALIVE

Ini adalah permulaannya ..... Aku cuba untuk tidak menghampakan permintaan kawan2 sekolah terutamanya yang photo2 lama mereka telah musnah ekoran bencana banjir dan kebakaran rumah. Akan ku cuba dapatkan photo2 lama kita sejak tadika wahai kawan2 ku semua .......

HARI PENYAMPAIAN HADIAH, SRKTP, 1980

Well, you can tell by the way I use my walk,
I'm a woman's man: no time to talk.
Music loud and women warm,
I've been kicked around since I was born.

And now it's all right. It's OK.
And you may look the other way.
We can try to understand
The New York Time's effect on man.

Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive
Feel the city breakin' and everybody shakin'
And we're stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive.

Well now, I get low and I get high
And if I can't get either, I really try.
Got the wings of heaven on my shoes.
I'm a dancin' man and I just can't lose.

You know it's all right. It's OK.
I'll live to see another day.
We can try to understand
The New York Time's effect on man.

Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive.
Feel the city breakin' and everybody shakin'
And we're stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive.

Life goin' nowhere. Somebody help me.
Somebody help me, yeah.
Life goin' nowhere. Somebody help me.
Somebody help me yeah. Stayin' alive.

Well, you can tell by the way I use my walk,
I'm a woman's man: no time to talk.
Music loud and women warm,
I've been kicked around since I was born.

And now it's all right. It's OK.
And you may look the other way.
We can try to understand
The New York Time's effect on man.

Whether you're a brother or whether you're a mother
You're stayin' alive, stayin' alive.
Feel the city breakin' and everybody shakin',
And we're stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ha, ha, ha, stayin' alive.

Life goin' nowhere. Somebody help me.
Somebody help me, yeah.
Life goin' nowhere. Somebody help me yeah.
I'm Stayin' alive.

Dancers... ZURAIDA, ZAHANIM, YASMIN, ZANIBASH, SUZANA, NAJWA

NEXT SHOWING

W... A ... I ... T ...!!!!!!!

Tuesday, February 24, 2009

KU KIRA 42 RUPANYA 41

AHAD LEPAS TERLAKSANA SEGALANYA
MAJLIS KESYUKURAN UTK HAKIM YANG PERTAMA

2 IPARKU SELAMAT BERSALIN NIAT KEDUA

ULANGTAHUNKU KEBETULAN HARI YANG SAMA

KEK DITEMPAH KUNING WARNANYA
NIAT MERAI BERSAMA ANAK BUAH JUA
APAKAN DAYA AISYAH TAK MENJELMA
ANAS ADA JADI PENGGANTINYA

CIUMAN PERTAMA SINGGAH DIPIPI
HADIAH DARI YANG BERNAMA SUAMI
KU SUAPKAN KEK MEMBALAS BUDI
SEMOGA KAMI SENTIASA DIBERKATI

MAMA DISISI RAHMAT ILAHI
GIRANG AMNI PELENGKAP SERI
TERIMA KASIH PADA KAKAK KU INI
DARI PUTRAJAYA DATANG MERAI

ADIK2KU ..... BUKAN HADIAH JADI UKURAN
KASIH-SAYANG BERPANJANGAN YANG KUHARAPKAN
KERANA IANYA MAMPU BERIKU KEKUATAN
UNTUKKU TEMPOH HARI DEPAN


KU SANGKA USIA SUDAH 42
RUPANYA 41 DITEGUR SURAYA
MEMANG BENAR DIRIKU ADANYA
KERANA SUDAH MENGINJAK TUA


3 DARA PINGITAN DI DALAM KELASNYA YANG TERSENDIRI

MUZLINA, DUANG TA, ROHANA, TAKAFUL IKHLAS, TAHA, BA'YAH, SURAYA, REEVES KOON.... SANGAT HARGAI UCAPAN AWAL KALIAN

ALHAMDULILLAH & TERIMA KASIH SEMUANYA

RINDU TERUBAT

Selesai uruskan pendaftaran HAKIM di sekolah barunya, aku bawa mama dan ayah ziarah AZRINA. Hoorey!!!! Dah merdeka berpantang semalam ya! Seronok ayah wan dan ummi, dapat lepas rindu pada baby AIDA lebih2 lagi dia dah pandai senyum bila diagah.



Montelnya ....... Manisnya Senyumanmu

Monday, February 23, 2009

KINI WARGA SMTSKL

5.30 pagi, jam dibilikku berdering menandakan aku, suami, AFDZAL HAKIM harus bersedia untuk menempuh satu perjalanan baru. Pelbagai perasaan bercampur-baur. Masing-masing sibuk bersiap dan bila ku turun ke bawah, rupanya ayah wan dan ummi keduanya dah cantik dan segak, katanya nak ikut bersama. Aku faham perasaan mereka, maklumkan HAKIM cucu pertama.

Alhamdulillah, kami akhirnya sampai ke destinasi yang dituju iaitu SEKOLAH MENENGAH TEKNIK SETAPAK, KUALA LUMPUR (SMTSKL). Ini merupakan kali kedua aku sampai ke sini. Kali pertama sampai, ketika aku mengikuti rombongan lawatan sekolah menengah ke Kuala Lumpur, penghujung tahun 1984. Rombongan kami menggunakan asrama sekolah ini sebagai tempat penginapan. Memasuki perkarangan sekolah, terasa seperti aku kembali ke alam persekolahan. Langkah ke dewan tersekat2. Mana tidaknya, 2 kali kena berdiri tegak dan kaku, tatkala pelajar2 memperdengarkan 2 buah lagu. Agaknya lagu sekolah.....

Kami orang pertama sampai ke dewan. Sementara menunggu taklimat, sempat lagi kami bersarapan di kantin bersebelahan. OKla makanan kat situ, sekadar alas perut. Sebagai keluarga baru, ibubapa dan pelajar diberikan taklimat.

Pengetua memaklum, tahun ini adalah intake terakhir untuk kursus2 teknikal di SMTSKL (kejuruteraan awam, elektrik dan perdagangan). Mulai tahun depan 100% kursus2 vokasional. Selesai taklimat, kami beredar untuk sesi pendaftaran di kelas masing2. Memegang nombor 6 sebagai nombor giliran, HAKIM kini sah berdaftar sebagai murid kelas 4KE1 (Kejuruteraan Elektrik).

Selesai mendaftar, sebelum berurusan dengan koperasi SMTSKL, kami lepak sebentar di bawah pokok melepaskan lelah sambil mengisi borang. Tiba2, HAKIM diterjah oleh 2 orang senior dengan sopan iaitu NOR AMIRA dan AIDATUL NAJWA. Rupanya mereka berdua mewakili buletin sekolah dan ingin menerumah HAKIM bagi mendapatkan informasi mengapa memilih kejuruteraan elektrik, kenapa SMTSKL jadi pilihan, perasaaan hari pertama di SMTSKL.

Merit buat anda berdua. NOR AMIRA, anda berjaya wujudkan suasana mesra perbualan. AIDATUL NAJWA, anda berpotensi jadi wartawan rancangan 999, TV3 but don't be too serius dik!!!!

Inilah jawapan yang paling berani dan ikhlas telah diberikan HAKIM apabila ditanyakan perasaannya bila dimaklumkan`guru2 di sini boleh dikatakan tegas'. Jawapan HAKIM `dah biasa sebab MAMA GARANG'. Aku akur dan ianya memang hakikat `tiada kompromi dalam pendidikan dan mendisiplinkan diri anak2'.

Kesian pada ayah wan dan ummi, nampak sangat mereka penat, tapi penat lelah itu dikaburi riak wajah kegembiraan mereka. Aku juga kesian kat hubby, penatnya menguruskan majlis doa selamat di rumah kami semalam pun belum reda. Biarkan aku dan HAKIM saja uruskan segalanya, mereka bertiga rehat di bawah pokok memerhatikan gelagat pelajar2 lama sibuk berniaga makanan ringan sambil berkenalan dengan ibubapa pelajar2 baru.

Di koperasi, nombor giliran yang diterima adalah 118 sedangkan nombor yang sedang berurusan adalah 49. Kami buat keputusan keluar dulu untuk makan tengahari di luar, 1/2 jam kemudian baru kembali ke koperasi. Langsailah Rm251.50 di Koperasi. Sebagai bekas Pengerusi Pelajar Koperasi sekolah suatu ketika dulu, aku memerhatikan dengan minat bagaimana pelajar2 Koperasi berurusan. Ada yang cekap, ada yang kurang mesra pelanggan. Yang berniaga di gerai luar, kebersihan makanan dan persekiratan harus dijaga dik...... Another thing, waktu berniaga, nak melawak biar bertempat, mata pelanggan ramai memerhatikan.

Dalam jam 3, selesai segalanya ....... dan kini HAKIM memberikan lonjakan paradigma baru dalam keluarga kami khususnya kepada adik2nya untuk belajar bersungguh2 dan mengikuti jejaknya.

Yang pasti HAKIM akan merindui guru2 dan teman2 baiknya di sekolah lama ...... Kentalkan semangat kerana inilah realiti mengejar ilmu dan impian. Perkayakan nilai2 murni persahabatan, InsyaAllah dimana saja kita berada, semua orang suka.

Friday, February 20, 2009

LENA ANAKKU LENA

Beginilah caranya supaya bayi diulik lenanya. Ceewaahhhh!!!!

MODEL ..... anak Bro Dj yang belum sehari usianya
JURUKAMERA PROFESSIONAL ..... NAZIM


p/s pertama kali guna kamera baruku untuk rakaman video

JEJAK KAWAN

Hari ini melalui laman web STESMA forever (http://stesmaforever.blogspot.com/) aku dapat menjejaki kawan lamaku sewaktu di sekolah rendah. Begini rupanya diusia tua.... tp rupa dia waktu kanak2 tetap tidak kulupa. WAN kecil2 dulu... cute and clever. Kami putus hubungan lepas Darjah 6 sebab orang pandai masuk sekolah asrama.

Thank you MISS CHEAH, mohon izin `cut and paste' posting anda untuk tatapan rakan2 sekolah kami di dalam blogku.


OUR SENIOR ASSISTANT FOR STUDENT AFFAIRS
When I went to see our senior teacher for student affairs at his room at noon to take the above pictures for the school web site, Cikgu Wan Yusaini bin Wan Hassan said that his table was full of documents and wanted to tidy it a bit. Actually, this shows that he has his hands full as his portfolio requires him to deal with the affairs of students all the time. So, the table full of documents, files and paper actually shows how hard he has been working at his job.

KISAH PEREMPUAN MISKIN, LEMBU TUA & GAZA


Azamin Amin Thu Feb 19, 09 10:35:48 am MYT
mailto:azaminamin@yahoo.com

Lokasi kisah benar ini berlaku di salah sebuah daerah di Yaman dan ianya terjadi dalam bulan Januari lalu. kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza tersebar ke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih pedih. Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi tanpa henti.

Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman. Sama seperti orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata. Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu sekadar mampu. Kebetulan, 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya. Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat menyedekahkan lembunya itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu tunggal kesayangannya itu.

Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut. Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.

Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah. Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan, biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka, perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ. Sebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.

Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :" Wahai imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri kepada penduduk di sana." Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.

"Tolonglah..bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku ingin benar membantu mereka," ulang perempuan yang tidak dikenali itu. Imam tadi masih keberatan.Masing-masing jemaah berkata-kata dan berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan lembu tuanya itu. Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut. Sunyi seketika suasana. Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:" Tak mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000 riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza. Imam kemudiannya nampak setuju.

Perempuan miskin yang sugul itu kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu. Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh lebih hebat lagi:"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan ke Gaza?" Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang mereka untuk dikumpulkan. Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh, apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.

Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00)! Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis, setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada perempuan tua itu. "Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah 500,000 riyal untuk memiliki lembu itu. "Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta' yang ada. Subhanallah. Justeru, iktibarnya ialah segala niat murni yang baik sentiasa mendapat perhitungan dan ganjaran Allah apatah lagi ianya datang daripada hati kecil seorang yang miskin yang mahu membantu umat islam yang menderita akibat dizalimi rejim zionis israel biarpun diri serba payah dan serba kekurangan.

(Kisah ini telah disusun semula daripada cerita Timbalan Mursyidul Am PAS Dato' Haron Din kepada Harakahdaily melalui kisah benar yang dipaparkan di sebuah majalah Arab)

Alhamdulillah... aku telah melaksanakannya

~ FREE FOR PALASTINE ~

Thursday, February 19, 2009

NATURAL & MANUAL CURE

Sometime.... it is good if we go back to nature

ARTHRITIS:

  • Take one part honey to two parts of luke warm water and add a small teaspoon of cinnamon powder, make a paste and massage it on the itching part of the body slowly. It is noticed that the pain recedes within a minute or two. Or arthritis patients may daily, morning and night take one cup of hot water with two spoons of honey and one small teaspoon of cinnamon powder. If drunk regularly even chronic arthritis can be cured. In a recent research done at the Copenhagen University, it was found that when the doctors treated their patients with a mixture of one tablespoon Honey and half teaspoon cinnamon powder before breakfast. They found that within a week out of the 200 people so treated practically 73 patients were totally relieved of pain and within a month. Mostly all the patients who could not walk or move around because of arthritis started walking without pain.

HAIR LOSS:

  • Those suffering from hair loss or baldness, may apply a paste of hot olive oil, one tablespoon of honey, one teaspoon of cinnamon powder before bath and keep it for approx. 15 min. and then wash the hair. It was found very effective if kept for 5 mins. also.

BLADDER INFECTIONS:

  • Take two tablespoons of cinnamon powder and one teaspoon of honey in a glass of luke warm water and drink it. It destroys the germs of the bladder.

TOOTHACHE:

Make a paste of one teaspoon of cinnamon powder and five teaspoons of honey and apply on the aching tooth. This may be done 3 times a day daily till such time that the tooth has stopped aching.

CHOLESTEROL:

  • Two tablespoons of honey and three teaspoons of Cinnamon Powder mixed in 16 ounces of tea water, if given to a cholesterol patient, it reduces the level of cholesterol in the blood by 10% within 2 hours. As mentioned for arthritic patients, if taken 3 times a day any chronic cholesterol is cured. As per the information received in the said journal, pure honey taken with food daily relieves complains of cholesterol.

COLDS:

  • Those suffering from common or severe colds should take one tablespoon Luke warm honey with 1/4 teaspoon cinnamon powder daily for 3 days. This process will cure most chronic cough, cold and clear the sinuses.

INFERTILITY:

  • Yunani and Ayurvedic have been using honey for years in medicine to strengthen the semen of men. If impotent men regularly take two tablespoon of honey before sleeping, their problem will be solved. In China, Japan and Far-East countries, women who do not conceive and to strengthen the uterus have been taking cinnamon powder for centuries. Women who cannot conceive may take a pinch of cinnamon powder in half teaspoon of honey and apply it on the gums frequently throughout the day, so that it slowly mixes with the saliva and enters the body. A couple in Maryland, America had no children for 14 years and had left hope of having a child of their own. When told about this process husband and wife started taking honey and cinnamon as stated above, the wife conceived after a few months and had twins at full term.

UPSET STOMACH:

  • Honey taken with cinnamon powder cures stomachache and also clears stomach ulcers from the root.

GAS:

  • According to the studies done in India & Japan, it is revealed that if honey is taken with cinnamon powder the stomach is relieved of gas.

HEART DISEASES:

  • Make a paste of honey and cinnamon powder, apply on bread or chappati instead of jelly and jam and eat it regularly for breakfast. It reduces the cholesterol in the arteries and saves the patient from heart attack. Also those who have already had an attack, if they do this process daily, are kept miles away from the next attack. Regular use of the above process relieves loss of breath and strengthens the heartbeat. In America and Canada, various nursing homes have treated patients successfully and have found that due to the increasing age the arteries and veins, which lose their flexibility and get clogged, are revitalized.

IMMUNE SYSTEM:

  • Daily use of honey and cinnamon powder strengthens the immune system and protects the body from bacteria and viral attacks. Scientists have found that honey has various vitamins and iron in large amounts. Constant use of honey strengthens the white blood corpuscles to fight bacteria and viral diseases.

INDIGESTION:

  • Cinnamon powder sprinkled on two tablespoons of honey taken before food, relieves acidity and digests the heaviest of meals.

INFLUENZA

  • A scientist in Spain has proved that honey contains a natural ingredient, which kills the influenza germs and saves the patient from flu.

LONGEVITY:

  • Tea made with honey and cinnamon powder, when taken regularly arrests the ravages of old age. Take 4 spoons of honey, 1spoon of cinnamon powder and 3 cups of water and boil to make like tea. Drink 1/4 cup, 3 to 4 times a day. It keeps the skin fresh and soft and arrests old age. Life span also increases and even if a person is 100 years old, starts performing the chores of a 20 year old.

PIMPLES:

  • Three tablespoons of honey and one teaspoon of cinnamon powder paste. Apply this paste on the pimples before sleeping and wash it next morning with warm water. If done daily for two weeks, it removes pimples from the root.

SKIN INFECTIONS:

  • Applying honey and cinnamon powder in equal parts on the affected parts cures eczema, ringworm and all types of skin infections.

WEIGHT LOSS:

  • Daily in the morning, 1/2 hour before breakfast on an empty stomach and at night before sleeping, drink honey and cinnamon powder boiled in one cup water. If taken regularly it reduces the weight of even the most obese person. Also drinking of this mixture regularly does not allow the fat to accumulate in the body even though the person may eat a high calorie diet.

CANCER:

  • Recent research in Japan and Australia has reveled that advanced cancer of the stomach and bones have been cured successfully. Patients suffering from these kinds of cancer should daily take one tablespoon of honey with one teaspoon of cinnamon powder for one month 3 times a day.

FATIGUE:

  • Recent studies have shown that the sugar content of honey is more helpful than detrimental to the body strength. Senior citizens who take honey and cinnamon power in equal parts are more alert and flexible. Dr. Milton who has done research says that half tablespoon honey taken in one glass of water and sprinkled with cinnamon powder, taken daily after brushing and in the afternoon at about 3.00 p.m. when the vitality of the body starts decreasing, increases the vitality of the body within a week.

BAD BREATH:

  • People of South America, first thing in the morning gargle with one teaspoon of honey and cinnamon powder mixed in hot water. So their breath stays fresh throughout the day.

SINUS & HEADACHES:

  • Drink mix up with honey & lemon juice helps sinus headaches.

VICKS VAPORUB

I remember clearly, my mums had used this products since my brothers were babies. As per her advice, I did continue using this product to my kids especially when they were having flu and blotted stomach. It works and helps a lot.


A friend of mine has emailed this article for us to share. Thank you ZUE. I still kept your 2007 posting.

Try this remedy.

It works 100% of the time although the scientists at the Canada Research council (who discovered it) aren't sure why. To stop nighttime coughing in a child (or adult as we found out personally), put Vicks Vaporub generously on the bottom of the feet at bedtime, then cover with socks. Even persistent, heavy, deep coughing will stop in about 5 minutes and stay stopped for many, many hours of relief. Works 100% of the time and is more effective in children than even very strong prescription cough medicines.

In addition it is extremely soothing and comforting and they will sleep soundly. It was a surprising finding and found to be more effective than prescribed medicines for children at bedtime, in addition to have a soothing and calming effect on sick children who then went on to sleep soundly.

An adult friend tried it on herself when she had a very deep constant and persistent cough a few weeks ago and it worked 100%! She said that it felt like a warm blanket had enveloped her, coughing stopped in a few minutes and believe me, this was a deep, ( incredibly annoying!) every few seconds uncontrollable cough, and she slept cough-free for hours every night that she used it.

So, if you have kids/grandchildren, pass it on. If you end up sick, try yourself and you will be absolutely amazed.