Wednesday, June 3, 2009

AKU DALAM DILEMA

HAJAH BEDAH AHMAD
satu2nya tok yang aku ada sekarang

Photo ini begitu nostalgia.... rapi kusimpan selamanya.  Bukan senang untuk merakamkan gambar seorang ibu dalam dakapan anak2nya dan seorang abang memeluk mesra adiknya, masing2 dengan senyuman....

Jam 11mlm semalam, hp berbunyi.  Waktu tu, aku dah nak lelap sgt, hp pulak dok jauh dari katil. Tapi sebab berdering tak berhenti, gagah juga aku menyeluk mencarinya dalam beg tangan. Tengok kat skrin hp, tertera HALIMAH. Apasal pulak ni Makngah telefon mlm2. Hati dah tak sedap.

Soalan pertama Makngah tanya, `ayah ada mana?' Aku bg tau la ayah masih kat Mekah. Makngah memang tau ayahmama nak pi Mekah, tp dia tak ingat bila. Dia tanya lagi, `bila ayah balik?'.  Aku jawab la `hari Ahad 14hb.  Apasal Makngah!'.

Lepas cakap dengan Makngah, tidur malamku dah tak keruan.  Macam2 aku mimpi.  Pagi ni aku telefon Hana, minta cakap dengan tok.  4 kali tanya tok, dia tak mau cakap lg katanya tak larat. Suara tok pula tenggelam timbul, apa yg dia cakap pun aku tak dapat tangkap sangat.

Ya, Allah.. aku redho dugaan ini.  Makngah minta aku telefon ayah, bg tau keadaan tok.  Minta doakan kesihatan tok di kota suci Mekah. Kata Makngah, masa ayahmama mai jumpa tok bg tau depa nak pi Mekah, tok OK lagi.  Tp, 2-3 lepas tu tok nampak lain.  2-3 hari ni pulak, tok dah tak bangun dari katil lagi.  Bercakap pun tidak kalau tidak ditegur.  Makan pun dah tak minta, kalau suruh buka mulut nak suap makan, baru tok buka mulut.

Ya, Allah.. beratnya nak buka mulut bg tau ayah, tp tok mak dia.  Mau tak mau, aku kena bg tau ayah.

Makngah pula minta aku balik kg tengok tok.  Pagi ni Hana kata elokla balik tengok tok.  Tiap bulan aku hantar duit kat tok melalui Hana.  Duit bukan ukuran kasih-sayang yg tok dah curahkan kat aku.  Aku cucu sulung... aku kena balik.  Tapi... anak2 perlukan aku untuk urusan sekolah sampai hujung minggu ni.  Celah tu, aku terikat dgn janji untuk sediakan dadih kenduri kahwin, juga hujung minggu ni.

Ya, Allah.. kau kurniakanlah kesihatan yang baik buat tok.  Permudahkanlah segala urusan ayahmama di tanah suci.  Kuatkanlah semangat ayahku di sana pabila kukhabarkan berita ini nanti. Amin.

Tok, Min pasti balik tok... Tok tunggu tau!

11 comments:

MariaFaizal said...

Ya Allah..I truly understand how weary you feel right now. I love my TOK so dearly as you do & anything,just anything!about her would worry us very deeply.

Dear Almighty Allah, listen to our prayers.May our grannies always in comfort and Your protection, in happiness & calm.Ameen...

Do take care sis. she knows you really care about her.

SYAbAR said...

Tq Maria,
Love you for your kindness.

*SiRibenMerah said...

akak, meh kita sama2 doakan semuanya di lindungi Allah..
balik la akak..
saya pon akan menunggu jugak..

hehehe...

suked8787 said...

Minggu ni Suked n Dj Epoi akan balik kampung utk jenguk Mak Abah n boleh jenguk tok Bedah skali...so, harap k min jgn susah2 hati sgt...kita sama2 doakan kesihatan tok bedah...

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Sabar yer akak!!

Semoga semua urusan berjalan dgn LANCAR & semoga Tok akak kembali Stabil..

Ameen!!

Mrs Zamzuri said...

Insyaallah aunty Min, everything is going to be just fine.

SYAbAR said...

Terima kasih semua adik2ku,

Baru terperasan, bfast yang dibeli pg td, belum disentuh lg. Bila fikiran berkecamuk.... beginilah jadinya

Diamilikku said...

even saya tak penah merasa nikmat kasih seorang tok...tapi saya terharu baca entry nih...semoga tok akak cepat sembuh...

pesonarose said...

aaa sedihnya k.min. dokan yang terbaik ya, k.min sabar banyak2. Allah mang duga orang yang dia sayang.

amirul said...

Salam Kak,
Didoakan Tok akak cepat sembuh... Mungkin beliau rindukan cucu2nya... balik jenguklah walaupun seketika... mungkin terubat hatinya... apapun diminta dipermudahkan urusan harian kalian... InsyaAllah...

Dj Epoi said...

Kak Semalam Anuar mimpi Ayah & Mama arrrrrrrrrrr........

Inshaallah....besuk Anuar balik kampug kut!!!!Tgk Tok Bedah...

Kita doakan Mama ngn Ayah sihat dan boleh mengerjakan Umrah dengan baik