Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, December 23, 2008

SAIFUL NIZAR


Inilah dia hero awet muda dalam keluarga kami. Anak kedua yang diberi nama SAIFUL NIZAR HAJI ABDUL RANI. NIZAR bermaksud `Yang Memerintah'. Dilahirkan pada 11 Ogos 1970 (Selasa, 21 Zulhijjah 1417) di rumah nenda Hajjah Che Mah, 186 Jalan Pondok Labu, Kulim, Kedah Darulaman.

Dalam keluarga kami ada 2 adik kerana Nizar juga membahasakan diri sebagai ADIK bila bercakap dengan mama dan ayah. Adik tua.... ha ha ha. Anak2 buah memanggilnya Pak Ngah.

Zaman kanak2 kami, membesar bermain bersama memandangkan NIZAR hanya 2 tahun muda dariku. Dalam apa2 hal, aku selalu menang dan NIZAR sentiasa mengalah. Tapi ada masa, NIZAR naik angin juga dan selalu kata padaku `Kak Berlagak'.

NIZAR kecil2 juga pemalu orangnya. Ni yang paling best, mana taknya, NIZAR punya birthday, aku yang tiup lilin. Time tu aku suka sangat. Akupun budak2, budak mana tak suka tiup lilinkan!


NIZAR tak banyak cakap tapi lasak dalam diam2. Mungkin dia ingat lagi palit sarjan atas kening dan dahi. Mamat sukan juga ni terutamanya bolasepak dan badminton.

Peristiwa paling merisaukan kami ketika NIZAR yang berbasikal dilanggar kereta Cina sewaktu ke sekolah. Mana tak risau, masuk wad Hospital Baling satu hal, luka2 satu hal, yang paling sedih ialah sebelah anak mata NIZAR lari ke hujung mata dan statik. Kira dah juling. Kesian mama dan ayah tapi mereka tak putus semangat, selalu bawa NIZAR berubat dan mengurut dengan Tok Ayah Bongor. Alhamdulillah, berkat usaha dan doa, mata NIZAR kembali normal.

Mendapat pendidikan awal di Pulau Langkawi, kemudiannya di Baling, seterusnya di Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar sehingga tamat SPM. Sambung belajar di Politeknik Jitra sebelum mendapat tawaran bekerja di firma kejuruteraan, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur. Dari kampung sampai saja ke kotaraya untuk bekerja dah terima ujian.

Terima kasih pada Abang Din Kosnan kerana tanpa bantuannya mencari, NIZAR tinggal sehelai sepinggang. Terima kasih juga pada pemandu teksi yang amanah yang tidak sempat dikenali. Mana tidaknya, turun dari bas di Puduraya, beg pakaian NIZAR hilang. Kami ke stesen keretapi sebab NIZAR kata bas berhenti di situ sebelum ke Puduraya, tp kecewa. Abang Din cadangkan buat report di Balai Polis Travers. Sampai saja di Balai, mata kami terus nampak beg milik NIZAR. Alhamdulillah.
Bila dah dewasa..... NIZAR masih carry style kanak2 dia. Tak banyak cakap dan sentiasa cool menghadapi apa saja situasi. Selalu keep it to himself, tak suka heboh2, kecoh2.
  • NIZAR bertindak sebagai penasihat terakhir, kepada adik2 terutamanya jika Mak Chaq dan Ayah An dah kebuntuan idea.

  • Tabik Hormat!!!!!! Bila ayah dah kata NIZAR pandai mengurus terutamanya bab kewangan. Memang pun, dia sentiasa jadi pelabur projek kalau yang lain kantoi.

  • Mama pulak kata, NIZAR sejak kecil sampai sekarang PENAWAR & PENYEJUK terutamanya melihat bab sembahyang.
Lama la juga NIZAR membujang sebelum bertemu pilihan hati. Sebagai kakak, terdetik di hati adik dah punya aweks bila dia telefon bagi tau nak ziarah kematian. Bila di tanya siapa, katanya bapa kawan perempuan. Kalau dah ambil berat begitu, maknanya ehem2 la.

Pilihan hati bernama AZRINA AHMAD SULAIMAN, orang Kuala Lumpur yang dilahirkan pada 25 Julai 1970 (21 Jamadil Akhir 1390). Sah menjadi isteri NIZAR, selepas Jumaat pada 18 April 1997 (Sabtu, 10 Zulhijjah 1417) di Masjid Saidina Hamzah, Kampung Batu Muda. Walimatul Urus pada hari berikutnya.

Sejak NIZAR punya isteri, orang selalu berkata AZRINA adikku dan NIZAR adik iparku. Terbalik jadinya. Keluarga yang tahu dok kata, NIZAR cari isteri rupa macam kakaknya. Dah la rupa macam kakak, profession pun sama. Kebetulan .........

Inilah cucu perempuan pertama keluarga kami. Orang kata, tak dapat anak, cucupun dah cukup menggembirakan mama dan ayah kerana selepas kelahiranku, 30 tahun mereka menanti zuriat pertiwi dalam keluarga kami. Untungnya NIZAR. Ayah An seronok sangat, dihadiahkan seutas rantai emas.
Namanya serupa dengan nama isteri Rasulullah SAW, Saidatina AISYAH yang bermaksud `Hidup Bahagia'. Dilahirkan pada 18 Februari 1998 (Rabu, 20 Syawal 1418) di Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI), Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.
AISYAH sejak kecil montel, disangka dewasa dari usianya. Keluarga kami diuji sewaktu AISYAH ditempatkan di wad ICU kerana demam denggi. Semua keluarga tak memutuskan doa untuk kebajikan dan kesihatannya.
AISYAH pintar budaknya, kuat merajuk pun ya! Anak perempuan dan cucu perempuan seorang katakan. Aku beriya2 benar nak pakaikan anak buah dengan baju2 fancy kanak2, tapi keadaan belum mengizinkan. Dalam usia 10 tahun, pakaian dibeli ikut saiz dewasa. Baju dewasa tau saja la, ranggi, sexy-mexy, mana sesuai dgn kanak2. Takpa AISYAH, nanti remaja kontrol ayu balik cam dibuat Mek Salam Pantai Timur tu.......

Mengambil berkat nama nabi pertama, anak kedua diberi nama ADAM. Kanak2 pintar yang dilahirkan pada 27 Januari 2001 (Rabu, 2 Zulkaedah 1421), juga di PUSRAWI.

ADAM semangat seperti kakaknya. Aktif sedikit basah baju dik peluh. ADAM dan SYAMIL sama2 nak menang selalu. Jadi, keduanya kalau bermain bersama lama sikit, sure jadi hal.

Paling seronok kalau tengok ADAM makan. Berselera betul dia terutamanya kalau ada ayam dan telur goreng.

Anak ketiga namanya ADIB yang bermaksud `Pujangga'. ADIB dilahirkan pada 28 Jun 2005 (21 Jamadil Awal 1426) juga di PUSRAWI.
Kedua-dua anak lelaki NIZAR disunatkan beberapa hari setelah dilahirkan. Lega.... siksa ADAM & ADIB bila meningkat usia kanak2.
Ketiga2 anak NIZAR 100% mendapat susu `Cap Gantung' hingga putus susu. Alhamdulillah dan tahniah pada AZRINA.
  • Kesempurnaan milikmu
  • `Diam2 Ubi Berisi'
  • Berdiam diri tidak bermakna tidak dipedulikan, ada masanya kasih-sayang perlu dipamerkan.

No comments: